IPT digalak wujud sudut pidato untuk penuntut

Khamis, 31 Disember 2009

KUALA LUMPUR 30 Dis. — Kementerian Pengajian Tinggi menggalakkan semua institusi pengajian tinggi (IPT) dalam negara mewujudkan satu sudut pidato khas di universiti masing-masing bagi merancakkan aktiviti pengucapan awam dan debat di kalangan penuntut.

Timbalan Menterinya, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, IPT bebas untuk memilih format sudut pidato yang dirasakan sesuai, tetapi ia perlu melalui rundingan dan persetujuan antara pelajar dan Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) terlebih dahulu.

Beliau berkata, ia tidak semestinya mengikut acuan seperti ”Speaker”s Corner” yang pernah diwujudkan di hadapan perpustakaan Universiti Malaya sekitar tahun 1960-an dan 70-an.

"Yang penting ialah sudut pidato ini sebagai satu platform yang tidak formal bagi penuntut untuk meluahkan pemikiran dan pandangan mereka tentang sesuatu isu,” katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas menyaksikan Pertandingan Pidato Kemerdekaan Antara IPT 2009 di sini

KOMENTAR PromUMT

- Alhamdulillah Prom UMT menyokong penuh kenyataan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah yang menyarankan pewujudan sudut pidato khas untuk mahasiswa di setiap IPT di Negara ini untuk mengembangkan bakat dan merancakkan aktiviti pengucapan awam. Semoga saranan ini diambil perhatian oleh pihak pentadbiran UMT dan dibuat dengan mewujudkan sudut pidato ini di kampus.Diharap dengan mewujudkan sudut ini dapat melahirkan lebih ramai pemimpin mahasiswa yang lebih berintegriti dan berkredibiliti.

· SUARA MAHASISWA SUARA KERAMAT .

BANTAH kesal HEP paksa API batal kelulusan forum


KUALA LUMPUR, 29 Dis: Gabungan Mahasiswa Bantah E-Voting (BANTAH), selaku penganjur forum terbuka 'E-Voting dan Masa Depan Demokrasi Kampus' dikejutkan dengan keputusan pentadbiran Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM) siang tadi yang menarik balik kebenaran menggunakan Dewan Kuliah Utama sebagai tempat forum.

Jurucakap BANTAH, Mohd Ridzuan Bin Othman dalam satu kenyataan mendakwa ianya akibat campurtangan dan arahan bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) universiti itu.

"Pihak kami yang sudah 'gembira' dengan keputusan Pentadbiran API semalam untuk meluluskan penggunaan Dewan Kuliah Utama sebagai tempat berlangsungnya Forum Terbuka ini terkejut dengan tindakan penarikan balik kelulusan tersebut pada pagi ini ekoran daripada campur tangan pihak HEP UM.

"Mereka (HEP) mengarahkan pihak APIUM agar membatalkan kelulusan tempat yang diberikan beralaskan bahawa Forum ini tidak mendapat kelulusan HEP", katanya.

Forum tersebut asalnya dijadualkan berlangsung pada 1 Januari 2010 di Dewan Kuliah Utama, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM).

Pensyarah terkenal Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Dr Abdul Aziz Bari, wakil rakyat PKR Chang Lih Kang dan exco Persatuan Mahasiswa Islam UM Mohd Shafie Hashim dijadual sebagai panel di forum itu.

Pihak BANTAH katanya telah berbincang hampir sejam petang tadi dengan pentadbiran APIUM berkenaan dengan penarikan balik kelulusan tempat yang sudah diberikan.

Akibat daripada tekanan oleh HEP itu ujarnya, perbincangan tersebut hanya menemui jalan buntu kerana pihak pentadbiran APIUM tetap berkeras untuk tidak memberikan kelulusan tempat jika tiada surat kebenaran yang dikeluarkan oleh pihak HEP.

"HEP mengangu rumah tangga kami di APIUM. Tidak ada dalam mana-mana fakulti lain yang mengadakan program di bawah kelolaan Wakil Fakulti diganggu seperti program kami ini.

"Saya merasakan terkilan bilamana Forum Intelektual sebegini disekat dan dihalang sedangkan bukan demonstarsi yang kami anjurkan tetapi sekadar Forum wacana yang mengupas persoalan di peringkat mahasiswa," katanya lagi.

Namun menurutnya, segala persiapan sudah dibuat dan mereka tetap akan meneruskan forum tersebut biarpun bukan di Dewan Kuliah Utama APIUM tersebut.

"Jika kedegilan pihak Pentadbiran APIUM yang mengikut telunjuk HEP, bagaimana perkembangan intelektual dan idealisma mahasiswa akan bercambah?? Mahasiswa dihalang dengan sedaya mungkin untuk mengadakan program dan jika hal ini beterusan kemana hala tuju mahasiswa?" soalnya.

Sebelum ini, mereka mendakwa menerima pelbagai ugutan supaya membatalkan forum tersebut.

Ianya termasuklah ugutan melalui surat layang dan sms yang diterima beberapa penggerak BANTAH yang mendakwa 'sesuatu' akan berlaku jika ianya tidak dibatalkan.


Komentar : Promahasiswa UMT

- PromUMT juga menyatakan kekesalan kepada sikap tidak rasional pentadbiran APIUM yang telah mengambil tindakan ugutan untuk membatalkan Forum ini. Hal ini menunjukkan sikap bacul dan tidak 'gentleman' yang seakan-akan takut kepada kebangkitan suara mahasiswa yang saban hari mendapat tempat di hati masyarakat kampus. PromUMT amat berharap perkara yang berlaku ini tidak akan berulang di kampus UMT.

-SUARA MAHASISWA SUARA KERAMAT -

Pemimpin siswi tampil persoal isu keselamatan,

· UMT, 30 disember | Selepas berlakunya pencerobohan bilik siswi blok Ibnu Jarir ataupun lebih dikenali sebagai blok IJ. Ramai pelajar siswi tampil mempersoal isu keselamatan.

· Keselamatan kita (siswi) kian longgar. Mengapa Pihak bertanggungjawab tidak serius memandang isu ini? Adakah kita (UMT) menunggu kejadian yang lebih teruk dan mengaibkan berlaku, baru bertindak? Bilangan kita (mahasiswi) semakin bertambah. Jika mereka (pihak Keselamatan UMT) tidak mengambil tindakan yang sepatutnya, kebarangkalian siswi kolej keluar dan tinggal di luar kolej akan menjadi tinggi sebab tiada bezanya tinggal di ‘dalam’ dan ‘luar’,” tegas seorang pelajar siswi tahun akhir yang tidak mahu namanya didedahkan..

Isu keselamatan pelajar terutama siswi semakin rancak diperkatakan. Jika diperhatikan UMT sendiri tiada sistem keselamatan yang baik. Terutama j"alan biawak", yang juga merupakan jalan utama para pelajar ( siswa mahupun siswi). Isu ini bukanlah isu lapuk, tetapi isu yang sudah lama di utarakan tetapi tiada tindakan wajar yang diambil, bahkan MPP yang kita anggap sebagai pemimpin kita pun tidak pernah HIRAU kepada masalah yang telah berlanjutan itu. Malah disembunyikan lagi daripada pengetahuan pelajar tentang kes-kes yang berlaku terutama kes rogol di jalan biawak, kes pecah masuk, kes gangguan seksual dan kalau hendak dikira memang banyak kes-kes begini berlaku. Untuk apa disembunyikan? Malu? Untuk apa disembunyikan jika ianya realiti.

Ramai pelajar siswi merasa kesal dengan pihak yang bertanggungjawab kerana ramai pegawai/penyelia lelaki yang masih bebas keluar masuk atas alasan untuk membaiki. Ini menambahkan lagi ketidakselesaan siswi yang berlegar di kawasan dikawasan bilik. Mereka masuk tanpa memberi sebarang pengumuman. Apa guna penyelia perempuan di setiap blok jika hal sebegini tidak dapat di atasi? Soalnya lagi.

Tidak dinafikan pihak berwajib telah meletakkan papan larangan di asrama siswi. Tetapi jika hanya sekadar letak tanpa sebarang tindakan atau penguatkuasaan ianya adalah retorik semata-mata. Papan tanda sekadar papan tanda ... bahkan ada di kalangan MPP siswa yang mengambil kesempatan di atas title mereka sebagai MPP untuk 'dating' di kawasan larangan... Inikah pemimpin yang kita perlukan...???

Begitu juga etika yang ditetapkan oleh pihak berwajib, ianya sekadar retorik semata-mata. Antara etika yang ditetakan ialah “Pelajar lelaki dilarang sama sekali berada berhampiran mana-mana blok asrama siswi” tetapi apa yang diperhatikan makin ramai yang lepak berhampiran blok asrama siswi. Ditulis dan dimaklumkan kepada pelajar tapi sejauh mana perlaksanaannya? Itu yang pelajar persoalkan.

Kebanyakkan pelajar asrama turut mempersoal komitmen pihak Keselamatan UMT sehingga siswi berasa sangat-sangat tidak selamat lagi.

Siswi-siswi kolej yang saya temui sebelum ini banyak yang cakap keselamatan Universiti yang tidak selamat. Pondok jaga di kawasan belakang sentiasa kosong bahkan boleh di bilang berapa kerap jaga yang berkawal di situ. Hanya tinggal pondok kosong yang usang. Maka, memang patut saya sendiri persoal komitmen pihak berwajib,” tegasnya lagi

Ramai dalam kalangan siswi yang mengalami trauma akibat mengalami kecurian akibat kes pecah masuk bilik. Isu ini bukanlah isu yang boleh dipandang enteng, tetapi isu yang perlu diambil cakna oleh semua pihak. Pilihlah mereka yang memang ingin berbakti kepada mahasiswa/wi kerana.... SUARA MAHASISWA MEMANG SUARA KERAMAT.....


- Pro-M 2010...-

Gus Dur meninggal dunia

Gus Dur meninggal dunia

30/12/2009 9:54pm

JAKARTA 30 Dis. - Bekas Presiden Indonesia, Abdurrahman Wahid meninggal dunia 6.45 petang ini (waktu Indonesia barat) ketika menerima rawatan di Hospital Cipto Mangunkusumo di sini.

Adik kandung Abdurrahman, KH Sholahudin Wahid mengesahkan Abdurrahman yang lebih dikenali sebagai Gus Dur dan merupakan Presiden Indonesia keempat telah meninggal dunia.

"Saya mendapat khabar beliau meninggal. Khabar yang saya terima beliau meninggal pada pukul 6.45 petang," kata Gus Sholah dipetik detikcom. – Utusan

- Promahasiswa UMT mengucapkan takziah kepada semua rakyat Indonesia di atas kematian bekas Presiden yang telah meninggal dunia. Setiap yang hidup mesti akan meninggal dunia, patah tumbuh hilang akan berganti. Semoga beliau sentiasa berada dalam rahmat Allah, Insya Allah.

-PROMAHASISWA UMT-

E-AFFUNDi

Rabu, 30 Disember 2009

Umum sudah mengetahui bahawa pada Pilihanraya Kampus di UMT telah menggunapakai sistem E-Voting dalam menentukan pemilihan kepimpinan yang baru dan sekaligus tidak lagi mengunakan undian secara kertas undi. Tetapi sesi kali ini beberapa Universiti akan mengunapakai sistem ini.

Dek kerana isu inilah, ditubuhkan Gerakan Mahasiswa Bantah E-Voting (BANTAH) yang dipelopori oleh beberapa badan termasuklah NGO bagi mengekang dan menjadi suatu pertubuhan untuk menjamin ketelusan dan keadilan di dalam Pilihanraya Kampus di seluruh universiti tempatan di Malaysia.

Beberapa langkah telah diambil oleh Pihak BANTAH di dalam menjamin ketelusan di dalam pilihanraya kampus akan datang di antaranya ialah menghantar Memorundum kepada Menteri Pengajian Tinggi, Dato’ Khalid Nordin, tinjauan terhadap mahasiswa tentang E-Voting dan siri-siri penerangan kepada mahasiswa berkenaan dengan sistem baru ini.

Beberapa siri penjelajahan telah bermula di peringkat awal lagi sehinggalah merangkak masuk ke Bangunan Parlimen bagi menyatakan pendirian mahasiswa kepada Ahli Parlimen Malaysia bahawa mahasiswa tidak mahu sebarang bentuk ketidakadilan di dalam Demokrasi Kampus pada sesi kali ini.

Kesedaran Politik rendah di kalangan pelajar

Selasa, 29 Disember 2009


Kurangnya Tahap Kesedaran Politik di Kalangan Pelajar UMT”

pelajar UMT Tidak Prihatin Dan Cakna Tentang PILIHANRAYA KAMPUS.. betul ke ???

Mengapa Mahasiswa Perlu Cakna POLITIK KAMPUS??

Memilih Pemimpin Yang Benar-benar Menjaga

KEBAJIKAN MAHASISWA @ GOYANG KAKI??


Membentuk Kredibiliti Menjadi Pemimpin Yang BAGUS,

BERANI BERSUARA dan BERKARISMA

Buktikan Kecaknaan Anda Dengan TURUN MENGUNDI pada Pilihan Raya 2010 kali ini....

Pilihlah Pemimpin BERWIBAWA Agar KEBAJIKAN Anda Terbela


wahai mahasiswa..bangkitlah..bangunlah memperjuangkan hak sebagai warga yang mendokong keintelektualan. Kita tidak rela hak menyatakan kebenaran ini dicabul lagi. Bangkitlah wahai semua mahasiswa.AYUH !

-SUARA MAHASISWA SUARA KERAMAT -

Semester IPT dijangka ikut kalendar luar negara

Semester IPT dijangka ikut kalendar luar negara

Dis 21, 09 3:16pm



Kalendar akademik pengajian tinggi dijangka dikaji semula bagi membolehkan ia selaras dengan kalendar akademik luar negara,
kata Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Beliau berkata penyelarasan kalendar akademik itu secara tidak langsung akan dapat menarik lebih ramai pelajar luar negara untuk menyambung pengajian di negara ini.

Selain itu, katanya, perubahan itu juga akan melancarkan lagi proses mobiliti pelajar dan pensyarah ke luar negara dan sebaliknya.

"Sekarang sesi pembukaan pengajian tinggi di sini ialah pada Julai sedangkan kebanyakan universiti luar negara bermula sekitar Ogos dan September.

"Bagaimanapun sebarang perubahan bergantung kepada mesyuarat terakhir dengan Kementerian Pelajaran pada minggu depan," katanya kepada pemberita di Sepang hari ini.

Mohamed Khaled berkata sebarang perubahan juga akan memberikan kesan kepada kalendar persekolahan, jadi banyak perkara perlu dikaji dan diteliti terlebih dahulu.

Sebelum itu beliau merasmikan prapelancaran Karnival Pengajian Tinggi Negara 2010 yang akan bermula pada 9 Januari hingga 27 Mac 2010.

Majlis perasmian karnival itu dijadual dirasmikan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di Johor. BERNAMA

Ranking universiti di Malaysia jatuh?

Isnin, 28 Disember 2009



Menurut the star keluaran 13 November 2007 bertajuk Malaysian varsities not in top 100 lists,nampaknya tiada satu pun universiti di Malaysia ini yang berada di tangga 100 teratas.Mahupun top 200.

Anda boleh muat-turun laporan universiti tangga 100 di dunia di topuniversities dan cuba lihat universiti dunia yang berada dalam senarai tersebut.

Universiti-universiti ulung seperti Cambrigde,Harvard dan Oxford masih lagi berada di tangga teratas.Mungkin kita patut kecilkan sedikit skop pemerhatian kita dengan melihat senarai universiti Asia Tenggara pula.Ada dua universiti Singapura berada di kedudukan top 100.

Bagi senarai Asia,universiti-universiti daripada Jepun,China,Korea Selatan dan Taiwan berada di kedudukan top 100 dan top 200.

Bagaimana pula dengan dua universiti Malaysia yang sebelum ini berada di top 200?Jika sebelum ini UKM daripada tangga 185 tapi kali ini jatuh ke tangga 309 dan UM daripada 192 ke tangga 246.Dan kini USM berada di tangga 307 dan UPM di tannga 364.

Jika dahulu para mahasiswanya dahagakan ilmu pengetahuan di universiti,kini mereka dahagakan keseronokkan.Jika dahulu universiti tempat mencari jati diri atau membina jati diri,kini unversiti tempat mencari marka(kekasih).Tepuk dada,tanyalah diri.Alahai,apalah nasib diri…

Berikut disertakan senarai semua university di Asia. Kiralah sendiri UMt di tempat ke berapa...

Universities Ranking by Country

invisible image

home

invisible image

world countries

invisible image

world rank

invisible image

rank by country

invisible image

european rank

invisible image

latin american rank

invisible image

Spanish version

invisible image

* > universities of Malaysia




Rank of Universities of Malaysia

First | Previous | Next | Last | Universities 1 to 29 of 29









POSITION



WORLD RANK

UNIVERSITY


SIZE

VISIBILITY

RICH FILES

SCHOLAR







642

Universiti Teknologi Malaysia


444

1,556

987

114


675

Universiti Sains Malaysia


667

1,361

1,283

99


745

Universiti Malaysia Perlis


1,668

454

4,057

216


878

University of Malaya


773

1,959

1,317

156


963

Universiti Kebangsaan Malaysia


632

1,896

1,088

609


979

Universiti Putra Malaysia


769

2,034

984

552


1329

Universiti Utara Malaysia


2,040

2,466

1,392

595


1599

International Islamic University Malaysia


2,741

1,418

2,762

1,593


1605

Multimedia University


1,106

2,195

1,325

2,383


2330

Universiti Malaysia Pahang


3,037

2,870

1,909

2,739


2334

Universiti Malaysia Sabah


1,817

2,539

3,782

2,700


2397

Islamic Science University of Malaysia


3,869

3,131

7,841

583


2515

Universiti Teknologi Petronas


6,260

769

6,503

3,696


2600

Universiti Teknologi Mara


4,309

1,836

5,549

2,532


2714

Universiti Malaysia Terengganu


3,809

2,529

4,245

2,691


2877

Universiti Tenaga Nasional


2,343

5,788

2,226

2,072


3112

Open University Malaysia


2,203

3,457

4,560

3,512


3260

Universiti Tun Hussein Onn Malaysia


2,654

3,474

3,048

5,242


3510

Universiti Malaysia Sarawak


2,739

2,586

7,236

4,687


3519

Monash University Malaysia


6,504

2,735

3,709

4,005


3560

University of Nottingham Malaysia


5,553

6,376

4,189

1,143


3578

Curtin University of Technology Sarawak Campus


8,528

1,473

5,859

4,662


3638

Taylor's University College


5,879

4,746

5,424

1,732


3639

Universiti Pendidikan Sultan Idris


2,398

2,772

5,069

7,759


3837

Universiti Teknikal Malaysia Melaka


4,127

3,550

4,129

5,304


4454

Universiti Tun Abdul Razak


6,126

6,303

4,633

2,398


5479

Universiti Darul Iman Malaysia


4,713

3,683

8,477

9,755


5800

Sunway University College


7,518

6,439

8,264

2,907


5847

Universiti Tunku Abdul Rahman


4,117

6,560

4,932

8,445


First | Previous | Next | Last | Universities 1 to 29 of 29










Sumber:
The "Webometrics Ranking of World Universities" - an initiative of the Cybermetrics Lab, a research group belonging to the Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), the largest public research body in Spain.