Runtuh lagi..

Isnin, 29 Mac 2010




Dalam keriuhan 1 Malaysia membincangkan satu persatu runtuhan ranap menyembah bumi. Kampus UMT tidak dapat lari daripada menghadapi keadaan sama. Sungguhpun bangunan yang dibina belum lagi siap sepenuhnya,ia sudah memakan korban awal. Khabarnya kejadian adalah berpunca daripada kecuaian pekerja. Namun jika dilihat dari sudut lain, adakah berita ini benar.

Adakah mungkin bahan asas bangunan kurang kukuh??
Adakah mungkin tiada pemantauan dari pihak atasan??
Adakah ada isyarat tersembunyi??

Jawapannya ada pada kita semua setelah memandang ke belakang melihat kronologi keruntuhan bangunan satu Malaysia.

Ini bukan yang pertama dan bukan juga yang terakhir. Barangkali ada lagi yang bakal retak menanti belah. Yang retak sudah nampak. Yang belah pun sudah ada. Bangunan B2 Asrama Fasa 1 sudah jelas riak muka kerunsingannya.

Kami bukan mengajar anda untuk jadi pesimis. Hanya menjadikan pengalaman sebagai sandaran. Akan tetapi kami mahu anda berfikir optimis lebih jauh ke depan, bukan ke belakang bagi mengatakan mahasiswa punya suara. Mahasiswa wajar untuk rasa terpanggil untuk memastikan kebajikan dan keselamatan terjaga. Di atas 'stand' Pro-Mahasiswa,kami mengharapkan kepada pihak berwajib untuk segera melakukan pemeriksaan ke atas semua bangunan yang dikenalpasti berbahaya supaya keselamatan penghuni UMT terjamin. Kami amat yakin bahawasanya kita sama-sama setuju bahawa kita tidak mahu kejadian yang sama seperti hari ini berulang di masa akan datang.



0 ulasan:

Catat Komen