Nota Kepada Mahasiswa

Rabu, 28 Oktober 2009

Nota kepada mahasiswa

Ali Bukhari Amir
Fri | Jan 30, 09 | 4:13:48 am MYT

Saudara-saudari yang dirahmati.. perhatikan tiga kalimat ini.. Keberanian, Kejujuran, dan Kebijaksanaan. Jika gabungan ketiga-tiga kalimat dan ungkapan ini akan selalu hidup bernafas dan menyala dalam hati sanubari kita, ia tentulah dapat mengembang keyakinan untuk terus hidup bernyawa dengan merdeka dalam memperjuang demokrasi universiti.

Sejak sekian lama, hidup kita diburu ketakutan. Masalahnya sekarang, bukanlah tiada orang yang cerdik dan bijaksana antara kita. Tapi, kebijaksanaan itu tidak didokongi oleh keberanian. Kalau ada kebijaksanaan yang didokongi keberanian, maka sifar kejujuran itu atau penyakit sifar keikhlasan itu akan membunuh perjuangan itu sendiri.

Oleh itu, berwaspadalah agar sentiasa wujud dalam diri kita nilai-nilai seperti ini. Sesiapa sahaja yang memiliki ketiga-tiga nilai seperti ini, maka dia tidak mudah ditipu, disesatkan oleh sesiapa, insya Allah. Isu selanjutnya yang harus dibicarakan selepas ini ialah..

Bagaimanakah cara kita mendapatkan sifat-sifat seperti ini, dan bagaimanakah kita mahu mencipta, memunculkan sosok-sosok mahasiswa sekali gus mencetak watak-watak yang unggul sebegini?

Barangkali.. jawapan yang saudara-saudara temukan dalam nota ini tidaklah tepat. Tetapi, ia setidak-tidaknya ia bolehlah menjadi sandaran dan rujukan untuk mencapai satu fikiran yang lain pula, insya Allah. Apa yang saya ingin cadangkan ialah..

Persekitaran demokrasi yang sihat
Betapa kita perlu tegakkan kembali demokrasi di dalam universiti. Universiti-universiti kita ini perlu bebas daripada segala cengkaman manusia politikus, politik kepartian. Kita boleh berhubungan dengan mereka. Tetapi, untuk mereka masuk campur dalam urusan pemilihan NC, TNC, Dekan, maka hal itu perlu dielakkan sama sekali.

Catatan nota ini menyandarkan harapannya kepada pelajar sebagai golongan yang paling ramai untuk menggalas perubahan tersebut. Persekitaran demokrasi yang sihat, juga sifat autonomi universiti yang unggul akan dapat melahirkan 'nabi-nabi dan rasul-rasul' pilihan di dalam universiti kita pada hari ini.

Sejarah membuktikan bagaimana sunnatullah telah bertindak dalam hal begini. Tarbiyyah akliah berlaku secara falsafah ketika Nabi Ibrahim a.s mencari Tuhan semasa kecilnya di dalam sebuah gua. Baginda tersasar sehingga menyangka bintang-bintang cakerawala dan bulan matahari sebagai Tuhan pada awalnya.

Tapi, tanpa campurtangan sesiapa pun, akhirnya Ibrahim a.s telah menemui jalan Tauhid! Sunnatullah terus menjalankan misi tarbiyahnya dengan meletakkan anak baginda, Ismail a.s di sebuah tanah tandus yang langsung sifar daripada medan peperangan, percekcokan, dan pergeseran antara Rom dan Parsi.

Tiada lagi fahaman ideologi bertapak dan bertunas di lembah tandus itu melainkan ajaran Tauhid, warisan ajaran Ibrahim a.s itulah yang diamalkan mereka, melainkan sedikit dari kalangan mereka yang telah disesatkan.

Ketika ajaran Tauhid masih terpelihara di balik tulang sulbi nenek moyang Muhammad s.a.w sehinggalah kepada Ismail a.s, umat Yahudi telah tersesat oleh pelbagai ujian yang terperangkap oleh pelbagai tamadun, kaum dan bangsa luar yang liar falsafahnya.

Pertembungan dengan tamadun Mesir misalnya, pertembungan dengan amalan Fir'aun contohnya telah menyebabkan mereka kembali berputar daripada ajaran Tauhid Ibrahim a.s. Demikian kuatnya keinginan kepada sembahan kaum Fir'aun ini, sehinggakan kisah ini kerap disebut-sebutkan di dalam al-Quran.

Dan Kami bawakan Bani Israil ke sebarang Laut (Merah) itu lalu mereka sampai kepada suatu kaum yang sedang menyembah berhala-berhalanya. (Melihatkan yang demikian) mereka (Bani Israil) berkata: "Wahai Musa buatlah untuk kami suatu tuhan (berhala) sebagaimana mereka mempunyai beberapa tuhan." Nabi Musa menjawab: "Sesungguhnya kamu ini adalah kaum yang jahil.

"Sesungguhnya mereka (penyembah-penyembah berhala itu), akan dihancurkan apa yang mereka berada di dalamnya (dari perbuatan syirik), dan tetaplah salahnya apa yang mereka kerjakan itu".

Nabi Musa berkata lagi: "Patutkah aku mencari tuhan untuk kamu selain daripada Allah, padahal Ia telah melebihkan kamu atas sekalian manusia (yang sezaman dengan kamu, dengan berbagai nikmat yang telah dikurniakanNya kepada kamu)?" [al-A'raaf: 138, 138, 140]

Beza bangsa Arab dan bangsa Yahudi
Maka, bangsa Arab masih terkepung di tanah tandus yang tujuannya untuk memelihara ajaran Tauhid itu agar tidak tercemar oleh perlagaan ideologi bawaan Rom dan Parsi.

Sedangkan bangsa Yahudi telah tercemar oleh segala bangsa-bangsa yang pernah mereka temui. Lihat kedegilan Yahudi. Walaupun Yahudi terbebas dari lembah sengsara jajahan Fir'aun, namun setelah menyeberangi Laut Merah, mereka masih tetap setia menyembah apa-apa yang disembah oleh penjajah mereka; Fir'aun.

Tapi, di tanah tandus di mana Nabi Ismail diletakkan, hanya nenek moyang Muhammad s.a.w yang masih setia berkiblatkan kepada ajaran Nabi Ibrahim dan selebihnya pemuka Quraisy yang tersasar menyembah selain daripada Allah s.w.t.

Namun, kekuasaan ajaran Tauhid mengatasi ajaran sembahan berhala kerana pemegang kunci Kaabah masih berada di dalam genggaman warisan jurai keturunan nenek moyang Nabi Muhammad s.a.w.

Ekoran itulah program tarbiyah sunnatullah ke atas bangsa Yahudi bermula lagi dengan cara Tuhan mengepung mereka di Padang Teh selama 40 tahun supaya generasi sembah berhala itu digantikan dengan generasi Tauhid.

Ibnu Khaldun lewat Mukadimahnya menyebutkan bahawa adapun tujuan bangsa Yahudi itu diletakkan dalam keadaan sebegitu (40 tahun di Padang Teh) adalah supaya tidak akan terjadinya percampuran ajaran Tauhid dengan sembahan berhala oleh segala bangsa.

Akhirnya, program terawal ke atas Nabi Ibrahim ketika kecilnya, iaitu pengasingan tubuh dan jiwa di sebuah gua, diterapkan ke atas Ismail dan ibunya Siti Hajar di padang pasir di antara Safa dan Marwah, juga diterapkan ke atas bangsa Yahudi di Padang Teh.

Pengasingan demi pengasingan ini bertujuan melahirkan kekuatan-kekuatan, tenaga baru untuk memelihara akar tunjang Tauhid yang berkekalan sehingga ke negara akhirat.

Tiba masanya IPT 'diasingkan' daripada campurtangan politik!
Maka, sudah tiba masanya (malah sejak dahulu) hal-ehwal pemerintahan dan perlantikan para pegawai universiti dikembalikan kepada universiti. Perebutan kuasa politik parti ini akan lebih memburukkan keadaan dan melahirkan kelemahan jiwa, menzahir sifat takut dalam menyatakan kebenaran. Kebijaksaan jadi tersimpan meredap dalam fikiran.

Yang rugi akhirnya adalah umat, rakyat dan masyarakat sekeliling universiti sendiri.

Saudara-saudari yang dikasihi.

Maka, sekali lagi, coretan ini berwasiat kepada anda terhadap tiga nilai-nilai universal ini; Kebijaksanaan, Kejujuran dan Keberanian. Ketiga-tiga kunci ini akan membolehkan anda semua mendapatkan kunci teragung iaitu menjelmakan Kebenaran.

Hanya bermodalkan Kebenaran, maka cita-cita teragung kita untuk mencetak masyarakat yang adil akan tercapai.

Ini kerana, Keadilan akan tercapai apabilan Kebenaran mula terzahir!

0 ulasan:

Catat Ulasan