SALAM PERPADUAN... Dimanakah Hak kita ???

Isnin, 28 Disember 2009

Adakah kemudahan pelajar diutamakan? Seperti yang kita tahu, kemudahan pengangkutan kepada pelajar amat penting. Setakat ini hanya sedikit sahaja kemudahan yang disediakan. Penggunaan bas UMT adalah kurang diberi perhatian, maksudnya bilamana mahasiswa ingin menggunakan bas tersebut untuk tujuan lawatan ilmiah, adalah amat sukar untuk mendapatkannya. Walhal kita tahu betapa banyaknya bas di UMT. Tetapi pernahkah anda sebagai mahasiswa cakna pada isu ini?

Ini amat menyukarkan pelajar mahupun pensyarah yang ingin membuat lawatan. Kadang-kadang jumlah bas yang diberikan adalah tidak memadai dengan jumlah pelajar yang akan membuat lawatan. Kalau dilihat dari perspektif sebagai masyarakat mahupun pelajar, tidak hairanlah kenapa dan mengapa pelajar UMT mandum berbanding pelajar universiti lain yang setaraf.

Sedangkan bilamana melibatkan program yang bersifat hiburan, kelulusan didahulukan. Masih ingat lagi " Konsert Siti " , anda tahu berapa ribu dihabiskan oleh pihak UMT untuk konsert tersebut ??? RM 90 000..... sikit ke ???? Berapa banyak program lapangan yang boleh dilaksanakan dengan jumlah wang sebanyak itu....????

Kalau anda sebagai mahasiswa yang cakna, pasti anda kan persoalkan “bus stand” yang telah dibina tetapi sejauh mana penggunaanya untuk pelajar menunggu bas. Mungkin “bus stand” hanya pada nama sahaja, tapi fungsinya tiada. Itupun mengambil masa yang lama untuk disiapkan. Tidak dinafikan ianya telah dibina tetapi setelah siap dibina ianya dijadikan kedai, semacamnya cakap tak serupa bikin.

Bukankah itu suatu pembaziran ? Anda sebagai seorang pelajar harus cakna pada kebajikan anda. 1 persoalan ingin saya lontarkan pada anda yang bergelar mahasiswa UMT, adakah anda selesa dan rasa keselamatan anda terjamin, terutamanya bilamana kita persoalkan tentang jalan "biawak "? Jalan biawak sudah tidak asing lagi dalam kalangan mahasiswa mahupun sekitarnya, kerana pelbagai cerita dan kisah telah tersebar. Contohnya kes rogol, kes curi dan banyak lagi dan yang menjadi mangsanya adalah pelajar UMT sendiri. Pasti anda terkejut bukan? Usah terkejut, ini realiti di UMT, biapun disembunyikan lama-lama pelajar akan tahu juga akhirnya. Jalan ini boleh dikatakan jalan utama untuk pelajar di asrama. Tetapi sejauh mana keselamatan jalan ini dikawal. “ kalau dah tahu jalan biawak, jalan utama para pelajar kenapa tidak diketatkan keselamatannya lagipun kan ramai pelajar yang ada kelas malam” itulah rungutan pelajar di UMT.

Bercakap pula soal kelas malam, kenapa tidak disediakan bas untuk pelajar pada waktu malam. Bukankah keselamatan pelajar perlu didahulukan? Apa guna UMT ada banyak bas tapi bas-bas tersebut tidak digunakan untuk mengangkut mahasiswa pada waktu malam khususnya ???

Ayuh mahasiswa, tentukan hak anda. Mahasiswa perlu cakna dalam apa sekalipun. “Mahasiswa diperbodohkan kemudahan diabaikan”. Inilah kata-kata yang paling tepat untuk dilontarkan. Persoalanya, adakah anda sebagai mahasiswa yang bijak bestari ingin diperlakukan begini? Di mana MPP yang sepatutnya memperjuangkan HAK MAHASISWA dan hak Kita, sedangkan MPP, kitalah yang memilih mereka semasa Pilihan Raya Kampus dulu??? Jadi, apakah peranan kita? Jawapan semuanya pada anda.Pastikan kita memilih pemimpin yang mampu 'Memperjuangkan Hak dan Maruah ' Mahasiswa UMT. Pastikan tahun ini, " Suara Mahasiswa akan menjadi Suara Keramat....

-- Pro-M--

** Suara Mahasiswa Suara Keramat **

0 ulasan:

Catat Ulasan